Bisanya ular sawa

Posted by GameMaster | 12/29/2007 | 4 comments »
Page ini telah dilawat sebanyak:


Salam kepada semua bloggers sekalian. Ini adalah cerita dari zaman dulu-dulu kala dari zaman nenek moyang saya. Ceritanya bolehlah dijadikan sebagai panduan kepada manusia, walaupun ianya cerita binatang. Ular sawa sebenarnya adalah ular yang paling berbisa dalam dunia. Ia menjadi raja segala ular didunia ini. Boleh dikatakan bisanya melampaui batas. Boleh mematikan seseorang manusia hanya dengan mematuk KESAN TAPAK KAKI MANUSIA. Nak dijadikan cerita telur ular sawa adalah telur yang paling baik sekali untuk digunakan manusia sebagai ubat. Pada suatu hari ketika ular sawa keluar dari sarang untuk mencari makan. Beberapa orang manusia telah mencuri telur ular sawa tersebut. Ketika pulang ular sawa mendapati telurnya telah hilang. Dengan perasaan sedih dan marah, ular tersebut memerhatikan keadaan sekeliling dan mendapati kesan-kesan@bekas tapak kaki manusia lalu dengan geramnya mematuk-matuk bekas tapak kaki tersebut. Begitulah manusia begitulah binatang ada perasaan hasad dengki. Oleh kerana kehebatan ular sawa yang tidak boleh ditandingi, sekumpulan gagak yang sememangnya tidak disukai oleh kumpulan binatang yang lain kerana tersisih sebab tidak ada keistimewaan pada diri gagak, lalu memerhati gerak geri ular tersebut lalu memberitahu kepada ular sawa tadi berkenaan manusia yang mencuri telur ular tersebut. Lalu memberitahu kepada ular tersebut bisanya tidak berbisa langsung, lalu menceritakan pencuri telur ular sawa masih hidup lagi padahal sejurus sahaja ular tersebut mematuk bekas tapak kaki tadi, pencuri tersebut serta-merta mati. Lalu ular sawa bersumpah tidak lagi menggunakan bisanya untuk membunuh ataupun menjaga keselamatan lalu memuntahkan segala bisanya ke tanah dengan hati yang lega sekumpulan gagak tadi membasuh muncungnya dengan bisa tadi. Sebab itulah muncung gagak berbisa ketika mematuk. Selepas itu gagak tersebut bergembira dan memberitahu kepada binatang-binatang yang lain supaya memakan bisa ular sawa yang dimuntahkan tadi supaya dapat hasil yang sama seperti gagak. Tetapi ada seekor binatang yang diberi nama ulat bulu datang menangis bergolek diatas bekas-bekas bisa tadi mengatakan dirinya terlambat untuk memilik bisa dari ular sawa tadi. Akhirnya ulat bulu tadi dapat sedikit dari manfaat bisa ular sawa tadi. Dari semenjak itu ular sawa hanya menggunakan kekuatan belitan untuk mencari makan dan membunuh musuhnya.

P/S: Jadi kepada bloggers semua cerita ini banyak memberi tauladan dan jadilah manusia yang berhati mulia dan jangan berhasad dengki untuk kepentingan diri sendiri. Yang penting adalah segala usaha yang menentukan kejayaan kita.. Sekian...

4 comments

  1. Tirai Hidup // December 30, 2007 at 3:01 PM  

    jom masuk blog lawa tengok lawa bermain dan bermanja dgn ular sawa albino...jom

  2. GameMaster // December 30, 2007 at 3:04 PM  

    ok

  3. TokNabe // December 30, 2007 at 10:24 PM  

    Orang kata jangan jadi macam ular sawa.... Bila kenyang terus bergulung, lupa serba serbi. Kekadang elok juga jadi mcm ular sawa.... sekali makan kenyang berbulan.

  4. GameMaster // December 30, 2007 at 10:39 PM  

    Hehehe lebih kurang macam tu la toknabe.. Tapi sejarah ular sawa ni berbisa tu saya tak tahu la.. Ni cerita dari nenek saya..

Post a Comment

1. Sila komen secara berhemah.
2. Sila tinggalkan nama berserta alamat url anda.
3. Komen yang mempunyai unsur-unsur spam akan dipadam.
4. Digalakkan anda meninggalkan url dan nama berbanding login blogger.

fly.co.uk cheap flights from the uk to the whole world
Flights to Colombo Cologne Flights
Cheap Flights to Frankfurt Cheap Flight