Rahsia Tulang Lembu

Posted by GameMaster | 1/17/2008 | 2 comments »
Page ini telah dilawat sebanyak:


Salam.. Ok hari ini kita cerita pasal tulang lembu.. Biasa kita dengar tulang lembu selalunya dikaitkan dengan sup gearbox. Pada zaman dahulu, sup gearbox telah pun ada tapi namanya lain iaitu kita panggilnya sup tulang. Setiap kali datangnya bulan ramadhan, hari raya puasa dan raya haji. Tulang-tulang ini amat berguna dikalangan masyarakat melayu. Pada yang belum tahu apa yang ada dalam tulang lembu.. Sebenarnya ada sejenis lemak yang dipanggil sum-sum. Apabila dibuat sup dicampurkan dengan cuka sedikit dan kicap sedikit rasanya sungguh enak. Disamping cebisan daging yang ada di tulang lembu tadi. Ia menjadi kegemaran orang melayu dahulu sampailah sekarang.

Adakah anda mengetahui apa akan terjadi pada tulang-tulang ini selepas itu. Dahulu, sebelum ada baja moden untuk membaja sawah. Tulang-tulang ini dikeringkan dan dilonggokan dibawah pokok dan kadang-kala disangkutkan dicelah pokok. Keadaan ini menyebabkan kehadiran serangga yang bernama kerengga. Apabila tulang-tulang ini cukup kering. Tulang-tulang ini akan dibakar sehingga hangus dan lepas disejukkan ditumbuk halus. Selepas proses itu, serbuk tulang tersebut akan dimasukkan ke dalam bekas ataupun lubang yang digali ditanah dan dicampur dengan air. Dengan itu jadilah baja asli untuk penanam sawah padi sebelum benihnya diubah(ditanam) di petak-petak sawah.

P/S: Pada masa itu baja ini memang sesuai untuk padi 6 bulan terutamanya padi malinja.

2 comments

  1. Acaii Jawe // January 18, 2008 at 8:13 AM  

    huhu, penah gak dengar benda tu dulu,hehee..tapi skrang dah jarang buat camtu..skrang ni org carik kulit dia plak,ehhee..:) ada lembu 6 ekor skrang tapi org jaga..nak beli lagi dua ekor jaga sendiri,heheee

  2. GameMaster // January 18, 2008 at 3:30 PM  

    oo..Penternak lembu ke saudara faisal

Post a Comment

1. Sila komen secara berhemah.
2. Sila tinggalkan nama berserta alamat url anda.
3. Komen yang mempunyai unsur-unsur spam akan dipadam.
4. Digalakkan anda meninggalkan url dan nama berbanding login blogger.

fly.co.uk cheap flights from the uk to the whole world
Flights to Colombo Cologne Flights
Cheap Flights to Frankfurt Cheap Flight