Buluh....

Posted by GameMaster | 11/15/2007 | 4 comments »
Page ini telah dilawat sebanyak:


Kenalkah anda pokok ini. Ya ia adalah pokok buluh.. Tahukah anda berapa jenis buluh yang ada di Malaysia ?.

Himpunan buluh yang pertama ialah Buluh Betung. Buluhnya agak besar, daunnya halus, ia mempunyai rebung yang manis dan sesuai untuk dijadikan masak lemak serta-merta tanpa perlu direndam. Zaman dulu, laras @ dahan buluh yang kecil adalah salah satu alat permainan anak kecil yang dinamakan laras tembak @ letup-letup yang menggunakan peluru buah cenderai. Yang bagusnya buluh jenis ini sesuai untuk dibuat meriam buluh kerana diameter bulut tersebut tebal dan susah untuk pecah (tidak digalakkan membuat meriam buluh).

Himpunan buluh yang kedua ialah Buluh Sigai. Buluh ini agak panjang dan mempunyai cabang buluh yang agak kuat. Dahulu, buluh jenis ini dibuat seperti tangga untuk memanjat pokok yang tinggi. Contohnya ingin memanjat pokok Enau untuk mendapatkan buahnya, niranya dan mendapatkan daun atap dipokok rumbia yang tinggi. Rebungnya juga boleh dimakan, tetapi agak pahit untuk dimakan. Perlu direndam air dan garam lebih kurang seminggu untuk menghilangkan rasa pahitnya. Daunnya juga agak lebar dan panjang. Boleh dibuat membungkus kuih Cang.

Himpunan buluh galah yang ketiga ialah Buluh Galah. Buluh galah adalah buluh yang agak kecil dari buluh yang disebut tadi. Ia digunakan untuk membuat galah yang panjang. Digunakan untuk penyalai getah keping dirumah asap. Buluh ini juga sesuai dibuat rakit, lidi satey, penyepit ayam percik, buat bakul, serkap, lukar dan perhiasan. Rebungnya boleh dibuat sayur. Prosesnya sama seperti buluh sigai yang disebut diatas.

Buluh yang seterusnya ialah Buluh sungai @ joran. Buluh ini kecil dan sesuai untuk dibuat joran. Daunnya halus. Tiada kegunaan yang dikenalpasti. Hidup ditepi-tepi sungai.

Buluh sumpit mempunyai ruas yang panjang dan mempunyai ukuran yang sama dengan buluh galah. Buluh ini digunakan orang asli untuk membuat sumpit kerana larasnya yang panjang. Sesuai untuk membuat lemang, Daunnya juga sesuai untuk membalut kuih Cang tetapi rebung tidak boleh dimakan.

Buluh yang terakhir ialah Buluh Perimpin, buluh ini serupa macam buluh tetapi agak lembut, lebih besar sedikit dari buluh joran. Hidupnya didalam air ditepi-tepi sungai. Tiada kegunaan yang diketahui. Boleh dijadikan tempat berteduh ikan disungai.

4 comments

  1. apis // November 17, 2007 at 4:34 AM  

    oit..buluh perindu xda ka?? hahaha..

  2. GameMaster // November 17, 2007 at 3:51 PM  

    Buluh perindu takde dalam senarai dalam list la bro

  3. vtecrx // September 7, 2008 at 11:18 PM  

    :)

  4. Anonymous // September 8, 2008 at 12:12 AM  

    senyum je ke bro..

Post a Comment

1. Sila komen secara berhemah.
2. Sila tinggalkan nama berserta alamat url anda.
3. Komen yang mempunyai unsur-unsur spam akan dipadam.
4. Digalakkan anda meninggalkan url dan nama berbanding login blogger.

fly.co.uk cheap flights from the uk to the whole world
Flights to Colombo Cologne Flights
Cheap Flights to Frankfurt Cheap Flight