800,000 pelajar IPT ada kerja

Posted by GameMaster | 2/05/2009 | 1 comments »
Page ini telah dilawat sebanyak:



IPOH - Kementerian Pengajian Tinggi percaya lebih 800,000 pelajar yang sedang mengikuti kursus di institusi pengajian tinggi (IPT) akan mendapat pekerjaan walaupun pertumbuhan ekonomi negara bakal menyaksikan kemelesetan pada tahun ini.

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, peluang pekerjaan dan perniagaan baru masih dibuka di negara ini walaupun sektor swasta sudah mula bertindak mengurangkan kos pengeluaran dan membuang pekerja mereka.

Katanya, berasaskan kajian kementerian sejak beberapa tahun lalu menunjukkan kira-kira 80 peratus graduan berkelulusan diploma dan ijazah sarjana muda sudah mendapat pekerjaan dalam tempoh enam bulan selepas tamat pengajian masing-masing.

"Sebenarnya, graduan bidang kesusasteraan yang membuat pengkhususan Geografi menghadapi kesukaran untuk mendapat pekerjaan sehingga kini.

"Jadi semua universiti digalakkan mengadakan program keusahawanan di kalangan pelajar kerana peluang pekerjaan dalam bidang perniagaan dan perkhidmatan dalam negara masih tinggi," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Kebangsaan Teknologi Komunikasi Maklumat (ICT) di sini semalam.

1 comments

  1. abuis // March 7, 2009 at 11:34 AM  

    Peluang masih terbuka luas di sektor kerajaan jika kena cara dan gaya...

    Mohd Nazri
    http://offto.net/lulustemuduga/

Post a Comment

1. Sila komen secara berhemah.
2. Sila tinggalkan nama berserta alamat url anda.
3. Komen yang mempunyai unsur-unsur spam akan dipadam.
4. Digalakkan anda meninggalkan url dan nama berbanding login blogger.

fly.co.uk cheap flights from the uk to the whole world
Flights to Colombo Cologne Flights
Cheap Flights to Frankfurt Cheap Flight